מחתרת תנועות הנוער הציוניות בהונגריה

יוצר הקהילה

יובל אלפן
שלח מסר ליוצר הדף
שלמה כהן
שלומית וילמוש
אונוש שפר
אגנס ששון ליכטשיין
קלמן שוורץ
מרדכי גדרון
דב כרמל
ניקה וייס
משה קראוס
משה אלפן
דוד גור
אפרים אגמון
הנזי ברנד
אוטו קומוי
יואל ברנד
שושנה יער
לאה צור
שרה סנדק
חוה ברוק סנדרו
ברוך צחור
דב צחור
מרים צחור
דן צימרמן
קארוי סנדרו
חדוה סנטו
שמואל סנטו
חנה סנש
מרטון סקיי
מרים עמיר
עמרם עמיר
צבי עם עד
חנה עצמון
יוסף עצמוני
רות עצמוני
דוד עשהאל
צבי עשהאל
פרופסור אנדריי פאבריי
ארנסט פאול
ארפד פדריט
דב פוגל
לאיוש פודור
מרדכי פודור
שנדור פוטו גלמבוש
אלה פולטין
אריה פונק
ברכה פוקס
יהודית פורגס
אברי פורדי
יעקב פורן
דב פורת
ישעיהו פטמן
איוואן קאדר
אליעזר קדמון
מנחם צבי קרדי
פטר קובש
גיזי קובשי
מילן קום
יצחק יצחקי
אליהו ישורון
אליעזר כהן
לאה כהן
שלמה כהן
שלמה כהן
מאיר יהודה
שרה כוכבי
אוסקר כץ
אימרה כץ
משה כץ
צבי כרמי
שולמית לאק
דינה לבבי
דוד לביא
ירמי לביא
משה לביא
דן אנטי לבני
שמואל לוונהיים
אגנש לוי
אריה פרופסור לוי
יהודה פיצי לוי
משה לוי
שמחה לוי
שמעון לוי
צבי לייבוביץ
גיורא ליינר
אברי ליסאואר
ישעיהו לנטוש
יצחק לפיד
יוסף מאיר
שולמית מאיר
משה מורברגר ארווין
אישטוואן מזה
חנה מינרבי
יעקב מירון
ציפורה מן
לאה מעין
יהודית מקאי
יוסף מרגלית
מרדכי מרקברייט
נושי מרר
אפרים נדב
ציפורה נדב
צבי נדיבי
טובה נווה
מרדכי נווה
לאה נויבירט
יהושוע נויבירט
שבתאי נמט
ישראל סאבו
יעקב סאמושי
צבי סילגי
לאיוש סירטש
חוה סלומון
מיקלוש לנגר
צבי ליפקוביץ
יהושע וייס
דוקטור אליעזר אבן
צור לאה
צחור ברוך
צחור דב
מרים צחור
דן צימרמן
איוואן קאדר
אליעזר קדמון
צבי קדרי
גיזי קובשי
מילן קום
זאב קומוי
יוסף קופפרשטיין
מרים קופפשטיין
אברהם קוש
מירקו קטיץ
משה קילון
אנה קליין
דוד קליין
יולי קליין
מנחם קליין
משה קליין
שושנה קליין
שלמה קליין
חיה קליינמן
ירמיהו קמה
משה קניג
מנחם קנפ
ישראל קסטנר
משה קראוס
אברהם קרני
קלרי קרני
צבי קשת
רחל קשת
צדוק ראב
שרה שרי ראובני
אברהם אברי רביד
ירמיהו רבס
מרתה רבס
נעמי נוניקה רבס
פרץ רבס
ברוכ רובינזון
משה רוזנבאום
פנחס רוזנבאום
שמואל רוזנבאום
ישעיהו שאיו רוזנבלום
לאה רוזנבלום
משה רוזנברג
שאול שלי רוזנברג
רפאל רוזנברג
יצחק איזו רוזנפלד
לייבוש רוזנפלד
חיים אימקא רוזנצוויג
יצחק רוט
מרים רוט
סטפן רוט
פאל רוטנברג
יעקב רון
עליזה (ברמט) רונאל
אנטון רונלד
ירדנה אבידור
אפרים אגמון
אגמון ציפורה
יעקב אדורם
בצלאל אדל
מרדכי אדלר
מרדכי אדלר
נשר אדלר
שלום אופנבך
רוברט אופנר
גורג אורוס
חנה אורן
חוה איזאק
זאב אייזקוביץ
ברוך אייזנגר
אוה אייזנברג וייס
משה אייזנברג
דר חוה אייכלר
אשר אנשל איינהורן
מנחם איינהורן
דר אסתר אלכסנדר
טובה אלפן
יהודה אלפר
משה אנגלוס
מרדכי וייס
משה וייס
רודולף וייס
שמואל וויס
משה וייסקופף
אורה וצלר כהן
מיכאל וצלר
שלמה וצלר
אסתר ורדי
רחל ורדי
זוהר קלמן
לב זוננברג
צבי זידי זיידנפלד
יוסף זינגר
יהודית זרחי
אסתר טוב
יוסף יונג
אירן יוסיפוביץ
דוד יכין
שרה יכיו קמן
מנחם יעקבי
יעקב וייס
הצג עוד>
הצג דף הקודם
אודות הקהילה
מחתרת תנועות הנוער הציוניות בהונגריה – 1944 מתוך הרצאה של דוד גור במוסד "e;יד ושם"e;, מרץ 2015   בסוף שנת 1943, תחילת 1944 היה ברור להנהגות תנועות הנוער הציוניות בהונגריה שמתנהלת השמדה שיטתית של יהודי אירופה ע"e;י הגרמנים. כאשר הגרמנים נכנסו להונגריה ב-19.3.1944, הבינה ההנהגה שיהדות הונגריה היא שארית יהדות אירופה וכי חובתה ואחריותה של ההנהגה לעשות הכל להצלת יהדות הונגריה. הסיבות שהכריעו חד משמעית בעד הבחירה בהצלה ולא בלחימה היו: העדר תנאים טופוגרפיים – רוב שטח הונגריה מישור רחב ידיים, עני ביערות, ללא אזורי ביצות. העדר זמן – עם כניסת הגרמנים להונגריה הגזירות האנטי-יהודיות רדפו זו את זו במהירות מסחררת. תוך פרק זמן קצר רוכזו היהודים בגטאות ותוך כמה שבועות יהדות הפרובינציה גורשה לאושוויץ. לא היה זמן להתארגנות. העדר שכבה של נושאי נשק – רוב הגברים היהודים בגילאים 21 – 42 שרתו בעבודות כפייה במסגרת הצבא ההונגרי ומשנת 1942 היו רובם בחזית הרוסית. אלה שלא גויסו לפני כן, בין הגילאים 18 – 48  נקראו לשרות לאחר כניסת הגרמנים. עם נשים וילדים בלבד לא ניתן לארגן התנגדות מזוינת. העדר אמפתיה מצד האוכלוסייה המקומית – אווירה של עוינות, וזרות שררה בקרב אזרחי הונגריה. לא ניתן היה לצפות לסיוע כל שהוא מהמקומיים הלא יהודים. כיבוש הונגריה הפתיע את השלטונות ההונגריים וגם את המוסדות היהודיים, פרט לתנועות הנוער הציוניות. כבר בערב הכיבוש ולמחרת הורו לחברי התנועה הבוגרים מעל גיל 17, להחליף את זהותם, לזהות ארית ולרדת למחתרת. כך בזהות החדשה, החוקים האנטי-יהודים שיבוא, לא יחולו עליהם, ואז יוכלו לפעול ולהציל אחרים. החלטה אסטרטגית זו היוותה את תחילתה של הפעילות המחתרתית. בשלהי שלטון סלאשי הציבור היהודי בבודפשט ראה באנשי המחתרת ובראשי המחתרת הנהגה אלטרנטיבית של היהודים. אנשי המחתרת הסתכנו ביודעין בהצלת חבריהם ובהצלת רבבות יהודים שלא הכירו. החלטות הנהגת המחתרת על פעולות ההצלה היו אוטונומיות. הם לא קיבלו הוראה מאיש, לא מגורמים מקומיים ולא מחו"e;ל. לפעילי המחתרת הייתה אפשרות בכל רגע נתון למלט את עצמם. הם לא עשו זאת,  נשארו על משמרתם והסתכנו שוב ושוב בהצלת אחרים. הם הצליחו להציל מעל 30,000 נפשות. יוזמותיו של מחתרת הנוער הציוני בהונגריה בשנת 1944 כללו את פעולות ההצלה הבאות: שיגור 200 שליחים לקהילות היהודיות בערי השדה ולמחנות עבודות כפייה כדי להתריע על הגרושים הצפויים ומטרתם. הברחת כ-15,000 בני נוער לרומניה, בכיוון ארץ ישראל. הקמה והפעלת 55 בתי ילדים בהם נצלו ששת אלפים נפשות. אספקת "e;תעודת חסות"e; (Schutzpass) לעשרות אלפים יהודים כדי לדחות את הקץ.       שיגור שליחים לקהילות היהודיות בערי השדה ולמחנות עבודות כפייה מהיום הראשון של הכיבוש הגרמני הקהילות היהודיות של ערי השדה היו מנותקות מסביבתן, מהמוסדות היהודיים המרכזיים בבודפשט (Budapest) ומכל העולם. השימוש בתחבורה ציבורית היה אסור ליהודים, הטלפונים נותקו, מכשירי הרדיו חויבו להימסר לשלטונות. מחתרת תנועות הנוער, מיוזמתה, שלחה שליחים  לפרובינציה המנותקת, להתריע על הצעדים האנטי-יהודיים הצפויים: על הגטואיזציה, על הגירוש המתקרב ועל מטרת הגירוש. השליחים הביאו תעודות מזויפות, כסף והוראות לנוער היהודי איך לברוח לבודפשט. השליחים היו מצוידים בתעודות מתאימות למילוי תפקידם המסוכן. לא תמיד הצליחו השליחים ליצור קשר עם חברים או עם יהודים מקומיים, כי היו מקרים בהם נתקלו בחוסר אימון מוחלט מצד מנהיגי הקהילה. התיעוד הקיים מצביע על כ-200 שליחים שהגיעו ל-300 קהילות ומחנות עבודות כפייה במהלך שנת 1944.   הברחת כ-15,000 בני נוער לרומניה, בכיוון ארץ ישראל דרך המילוט היחידה ממחנה הריכוז, ממחנה השמדה ומהמוות הבטוח, הייתה העלייה - לברוח מעבר לגבול רומניה, בכיוון ארץ ישראל, פלסטינה דאז. כך החלה ההברחה המאורגנת של הנוער היהודי (טיול- שם צופן עברי גם בפי המבריחים המקצועיים) לרומניה דרך ערי הגבול סגד (Szeged), קולוז'וואר (Kolozsvár), בקשצ'אבה (Békéscsaba ) ונאגיוואראד (Nagyvarad). ההברחה התחילה בבודפשט, בהרכבת קבוצה המועמדים להברחה, ובהכנה פרטנית של כל אחד. הכנה זו כללה דאגה ללבוש מתאים, לתעודות, לשינון שמותיהם החדשים. היה דרוש לספק לכל אחד כסף הונגרי וגם רומני. המועמדים קיבלו תדריך איך להתנהג ברכבת, היכן עליהם לפגוש את המבריח וכיצד לזהות אותו. היה עליהם לעבור את טבעת כוחות הביטחון, הצבא, המשטרה וסוכני החרש המנסים לזהות וללכוד יהודים מסתווים, להיכנס לבית הנתיבות בבודפשט ולקנות כרטיס לרכבת. במשך השעות הארוכות של הנסיעה היה עליהם להתנהג מבלי למשוך תשומת לב ולהראות את התעודות בטבעיות לבודקים החשדנים. את הלילה בעיר זרה עברו בעזרת המבריח. אחר כך חצו את הגבול ברגל בלילה ושלחו בחזרה את הסימן המוסכם שהבריחה הצליחה. בהגיעם לעיר הגדולה הראשונה בצד הרומני – ארד (Arad) או טורדה (Turda), מאחר שלא דברו רומנית, נעזרו ביהודים מאזור הגבול אשר דיברו גם הונגרית כדי להגיע לבוקרשט (Bucharest ). במבצע המסוכן הזה נתפסו מספר אנשים בעת הנסיעה ברכבת, גם בערי הגבול ולפעמים גם בצד הרומני. מבצע ההברחה המאורגן נפסק ב-23.8.1944. רומניה הפסיקה את תמיכתה בגרמנים והצטרפה להלחם לצד ברית המועצות. הגבול הרומני-הונגרי הפך לשדה קרב. לפי הרישומים בספרי הקהילות של הערים ארד ו-טורדה 15,000 בני נוער יהודי עברו את הגבול באופן בלתי לגאלי בפרק זמן שבין החודשים אפריל - אוגוסט 1944.   הקמה והפעלת חמישים וחמישה בתי ילדים בהם נצלו ששת אלפים נפשות ב-15.10.1944, לאחר העלייה לשלטון של מפלגת ”צלב החץ” הפשיסטית הצטוו קבוצות גיל שונות של יהודים גברים ונשים, להתייצב לעבודות כפייה. מצב זה גרם לכך שהאוכלוסייה הבוגרת בבודפשט נעלמה וילדים רבים נשארו ללא הורים. תוך פרק זמן קצר הקימו חברי תנועות הנוער הציוני חמישים וחמישה בתי ילדים בחסות ”הצלב האדום הבינלאומי”, במסגרת המחלקה A שבראשה פעל נתן קומוי, נשיא ההסתדרות הציונית. בבתי ילדים אלה שרדו 6,000 נפשות. מחתרת תנועות הנוער הציוניות דאגה לאספקה רצופה של מזון בסיסי לבתי ילדים ובחודשי החורף הקרים גם לחומרי הסקה. חברי מחתרת תנועות הנוער לוו את עגלות האספקה והגנו על משלוחי המזון מפני התנכלויות של קבוצות חמושות של אנשי "e;צלב החץ"e;, או מפני החרמה שרירותית על ידי יחידה צבאית.   אספקת "e;תעודת חסות"e; ובית המלאכה לזיוף מסמכים משנת 1941 השגרירות השוויצרית ייצגה  בהונגריה את בריטניה הגדולה וגם את ענייני ארץ ישראל, כחלק מהאימפריה הבריטית, ואת סידורי העלייה לארץ ישראל. שלושה שבועות לאחר הצלחת הפלישה לנורמנדיה (Normandy) על ידי כוחות בעלות הברית ב- 6/6/1944, אישר פורום שרי הממשלה ההונגרית את התזכיר של שגרירות שוויצריה למימוש 7,800 סרטיפיקטים שהיו ברשות המשרד הארץ ישראלי בבודפשט ואשר הונפקו ע"e;י הרשויות בפלסטינה. ב – 24/7/1944 נפתח משרד לרישום בקשות העלייה ולארגון העלייה תחת שלט: "e;מחלקת ההגירה, ייצוג אינטרסים זרים, שגרירות שוויצריה"e;. עד לסיום התהליכים האדמיניסטרטיביים של ההגירה, המבקשים קיבלו תעודת חסות - Schutzpass לפיו הם רשומים בדרכון קולקטיבי שהגדיר אותם עד ליציאתם מהונגריה כאזרחים שוויצריים אשר נמצאים בחסות הנציגות השוויצרית. משרד רישום זה מוקם ברחוב וואדאס (Vadász) 29 ב-"e;בית הזכוכית"e;, בנין שנהנה ממעמד אקסטריטוריאלי. מחודש אוגוסט פעל משרד של תנועות הנוער הציוניות ב"e;בית הזכוכית"e; בניהולו של רפי בנשלום. במשרד זה חילקו פעילי המחתרת את התעודות המזויפות, קיבלו את משימותיהם, תדרכו את המועמדים לבריחה מעבר לגבול, לשם הגיעו המסרים המוצפנים על הצלחה בגניבת גבול ומשם כיוונו את השליחים-הקשרים למחנות עבודות הכפייה. ל"e;בית הזכוכית"e; הגיעו הידיעות על חברי מחתרת שנתפסו ונכלאו ומשם דאגו לפדותם מהשבי. במשרד "e;החלוץ"e; התנהלו הדיונים והמשא ומתן עם נציגי קבוצות האנטי גרמניות והאנטי פשיסטיות על שיתוף פעולה – ללא ידיעת הנהלת "e;בית הזכוכית"e;. גם ההתייעצויות של הנהגת מחתרת תנועות הנוער הציוניות נערכו עתה בין כותלי "e;בית הזכוכית"e; הבטוחים במקום במקומות המפגש המזדמנים והמסוכנים בבתי קפה ובפארקים. במחצית השנייה של אוקטובר, לאחר הפוץ' של  מפלגת "e;צלב החץ"e;, נפתחו ביזמת מחתרת תנועות הנוער שערי "e;בית הזכוכית"e; ונבלעו לתוכו עריקים ממחנות עבודות הכפייה, משפחות הפעילים הציוניים, חניכי תנועות הנוער ואחרים. "e;בית הזכוכית"e; אשר התרחב להיות שלושה מבנים. הנוער הציוני ב"e;בית הזכוכית"e; ייזם מפעל הצלה אדיר ממדים ובעל שאיפה יומרנית: לספק תעודת חסות  לכל דורש כדי להרוויח זמן ולדחוק את הקץ !! הדפסת התעודות נעשתה ב,בית הזכוכית"e; וגם ממשרדי "e;הצלב האדום הבינלאומי"e; ומה"e;קונסוליה השוויצרית"e; שהוקמה במיוחד למטרה זו. יחידות שלמות של עובדי כפייה הוחזרו בעזרת תעודות אלה מהגבול הגרמני. במבנים של "e;בית הזכוכית"e; מצאו מקלט מעל 4000 יהודים אשר זכו לשחרור ב-18 בינואר 1945 ע"e;י הצבא האדום. במאי-יוני 1944 התארגנה ברית אנטי גרמנית בשם "e;החזית ההונגרית"e;  בהשתתפות כמה מפלגות ואישים מתנגדי המשטר. הם נזקקו לתעודות מזויפות ופנו אל מחתרת תנועות הנוער הציוניות בבקשה לספק להן מסמכים שיאפשרו להם לשנות את זהותם ולפעול במחתרת. בקשותיהם נענו. המסמכים העיקריים שסופקו לקבוצות שפעלו נגד המשטר היו: תעודה של רישום מגורים קבועים, מסמכים צבאיים ותעודות של עובד מפעל צבאי. הודות לקשרים אלה שנוצרו סיפקו החוגים האנטי גרמנים דירות, מקומות מסתור ומקומות עבודה לחברי תנועות הנוער הציוניות. מסיבות בטיחות החליף בית המלאכה לזיוף מסמכים את מיקומו ואת הסוואתו כמה פעמים. בתחילת דצמבר המקשר שהחזיק את הקשר עם העולם החיצון, לא הופיע במועד שנקבע וגם לא מאוחר יותר. על פי החוקים הבלתי כתובים של המחתרת, בית המלאכה עזב מייד את מיקומו. ב-21.12.1944 במקום העבודה החדש, שמוקם בסניף של משרד מהנדס העיר בש'ד ארז'יבט 13 נתפסו שלושה חברים מצוות בית המלאכה, עם כל הציוד. השלושה (דוד גור, מיקי לנגר, אנדריי פאברי) נחקרו באכזריות במשרדי מפלגת "e;צלב החץ"e;. מיקי לנגר הוציא את נשמתו מעוצמת העינויים. השניים שנותרו בחיים נלקחו לבית הסוהר הצבאי המרכזי בשד' מרגיט, שם נמשכו חקירותיהם ועינוייהם. ב-25 בדצמבר, שחררה אותם הנהגת המחתרת יחד עם 115 אנשי מחתרת נוספים שהיו כלואים באותו מתקן.
קרא עוד
הסתר
תמונות חברי המחתרת